Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

maandag 9 mei 2011

Het Paradijs


Was ik in het Paradijs? Een onverwacht bezoek aan een chinees restaurant in Utrecht zette mij voor het blok. Het is niet dat ik niet van chinees eten houd, verre van dat, ik houd bijna van alles en zeker als er wat niet alledaagse smaken aan te pas komen. Alleen heeft de chinese keuken in mijn optiek ergens een imago probleemje opgelopen. Bij de meeste chinese restaurants in Nederland denk je gelijk aan Nasi, Bami, Babi Pangang,  Foo yong hai en Tjap tjoy. Terwijl ik ervaren heb dat er zo veel meer te beleven is in de chinese keuken. Ik houd er wel van een beetje verrast te worden, al hoef je bij mij ook weer niet aan te komen, met varkenspootjes, varkenshart, kwal of zeewier. Dat gaat me weer net te ver.

Ik was dus een beetje sceptisch, maar dit was geheel onterecht. De uitstraling van het Paradijs was goed, een echt ongezellig chinees restaurant met nauwelijk Nederlands sprekend personeel, een draaiplateau midden op onze tafel en belabberde witte wijn. Dit beloofd wat voor het eten. Ons menu startte met Beijing kaoya, pannekoekjes met Pekingeend. Heerlijk. De pannenkoekjes waren flinterdun, de goede hoeveelheid Hoisin saus en super malse pekingeend.

Wat er toen allemaal op tafel werd gezet is bijna te veel om op te noemen. Alle gerechten waren smakelijk en qua ingredienten divers. We hadden: eend, garnalen, diverse bereidingen met varkensvlees, kip, rundvlees en zelfs op verzoek een vegetarische schotel. Als er zoveel gerechten op tafel staan word ik altijd een beetje hebberig, ik wil alles proeven en ik eet dan ongemerkt te veel. Nou ik heb zeker van alles wat geproefd en ik ben blij dat we geen dessert bestelden, want ik plofte bijna uit elkaar. Toch moest ik tijdens het eten ook aan een andere persoonlijke favoriet denken, namelijk de dim sum. Ik heb niet op de kaart gekeken of ze het hadden, want het menu was al voor ons uitgekozen. In een andere tijd, in een andere stad en met een ander gezelscahp ging ik vroeger regelmatig op de zeedijk chinees brunchen met onder andere dim sum.  Allemaal kleine gestoomde hapjes die in van die leuke kleine stoommandjes op tafel werden gezet. De dim sum is gevuld met verschillende vullingen en wordt geserveerd met verschillende sausjes. Het is heerlijk om op een zondagochtend zo de dag te beginnen, maar het is ook zeker heel leuk om zelf dim sum te maken. Want wanneer ben je nu in het paradijs? Als je alleen lekker eet of als je lekker eet en ook nog de voldoening hebt van het zelf bereiden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten