Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

zondag 15 mei 2011

Om tien uur aan de drank, liever niet!


Laatst liep ik om tien uur ‘s morgens op een business to business beurs in Rotterdam rond. Terwijl ik op dit vroege tijdstip nog naarstig op zoek was naar koffie, omdat ik behoefte had aan een stevige latte, werd me bijna bij elke stand een glas alcohol in de handen gedrukt. Nee hè, dit wordt zo’n dag! Ik moest me met hand en tand verdedigen en al mijn charmes in de strijd gooien om de standhouders niet te beledigen. Ik was daar toch echt nog niet aan toe. Gelukkig voor dezelfde exploitanten dachten de meeste bezoekers daar anders over. Ik zag om me heen in de loop van de ochtend al de eerste tekenen van een aangeschoten toestand. Rode wangen, gezellig gegiegel, drankkegels, hier en daar iemand die tegen je aan loopt en luidruchtig gepraat. Allemaal niet erg als je zelf in een vergelijkbare toestand verkeerd, maar nu zette het me wel aan het denken. Wat een overdaad. Dit soort beurzen zijn wel een walhalla voor kroegtijgers.

De mooiste merken presenteerden hun nieuwste paradepaardjes. En natuurlijk werd om zich te onderscheiden alle ‘trucs’ uit de kast getrokken. Modellen met benen tot in de hemel schonken de mooiste drankjes in. Zeg daar maar eens nee tegen. Uiteindelijk ben ik na diverse koppen koffie, lunch, water, nog meer koffie, een sapje hier en daar toch overstag gegaan voor een heerlijk drankje. Maar voor mij is het bij een alcoholhoudende versnappering gebleven. Ik heb wel andere dingen geproefd, want nu ik me er meer in verdiep kom ik er steeds meer achter dat alcholvrij hartstikke hip is en een steeds grotere markt wordt. Men presenteert alcoholvrije drankjes met net zoveel elan als de alcoholhoudende, neem bijvoorbeeld Pussy (een naam waar je als vrouw niet te veel over na moet denken) of de alcoholvrije siropen voor cocktails als Monin en Roses, of thee waar mooie drankjes werden gemaakt door Dilmah. Leuk om kennis mee te maken en zeker te gebruiken in de alcoholvrije cocktails die ik voor lekkeralcoholvrij.nl maak. En zo werd mijn bezoekje aan Rotterdam na een wat moeizaam begin, uiteindelijk toch meer dan de moeite waard.

 
White Dream

1 kokosnoot
2 dl Monin Coco alcoholvrij
3 dl room/ volle melk
Veel geschaafd ijs
Rode besjes voor de garnering

Ik vind het leuk om deze cocktail in een kokosnoot te presenteren, maar je kunt het drankje natuurlijk ook in een glas serveren.

Je holt de kokosnoot uit en houd deze apart voor gebruik (het vruchtvlees van de kokosnoot kun je bijvoorbeeld roosteren en als snackje presenteren)
De Monin Coco, wat ijsschaafsel en de room, schud je goed in een cocktailshaker. Je vult de kokosnoot met veel geschaaft ijs en schenkt het drankje eroverheen. De besjes gebruik je voor de garnering. Deze cocktail is op zijn best als je hem ijs en ijskoud serveert.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten