Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

woensdag 1 juni 2011

43 cm




Lang, dun en lekker: asperges! Ik ben er dol op. Als het aspergeseizoen gestart is kan ik niet wachten tot ik verse asperges vers van het land mag eten. Ieder jaar hebben wij de traditie om met vrienden een uitgebreid aspergediner te bereiden en zij halen daar speciaal verse asperges voor uit het zuiden. Je kunt me geen beter plezier doen. Dit jaar heeft het aspergediner nog niet plaatsgevonden, maar heb ik wel heel erg fijne verse asperges gegeten. Ik was namelijk uitgenodigd om de Texelse variant te proeven. Een dagje naar Texel en lekker eten en drinken daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen. Ik voelde me als op een soort schoolreisje voor volwassenen. We vertrokken om 8.30 uur uit Haarlem met een grote bus vol liefhebbers van culinair genieten.
De hele dag werden we meegenomen naar verschillende Texelse producenten van biologische producten die op Texel gemaakt worden. Onder andere zilte groenten, Texelse kaas, Texels bier en natuurlijk De Asperge. Het hoogtepunt voor mij was dan ook ’s middags om 16.00 uur toe ik met mijn Birkenstocks midden in een aspergeakker met een aspergesteker voor het eerst van mijn leven een asperge uit de grond mocht halen. Het was een hele jongen. DrieĆ«nveertig cm lang. Volgens de teler deed ik het helemaal niet zo verkeerd. Maar dat kan ook beginnersgeluk geweest zijn, dat zullen we nooit weten. Het levende bewijs heb ik natuurlijk mee naar huis genomen en de volgende dag lekker voor mezelf als lunch in een salade bereid, mmmmmmmmmmmm

Dezelfde avond op Texel kregen we ook een aspergediner in de schuur van de teler voorgeschoteld. Veertig horeca mensen uit Haarlem, allemaal in een afgelegen schuur op Texel om verse Texelse asperges te eten. Het had iets surrealistisch. Maar genoten hebben we. Het was een bijzondere dag met bijzondere mensen die gepassioneerd met de productie van biologisch eten en drinken bezig zijn, dat spreekt me enorm aan. De alcoholvrije champagne die ik in de volgende cocktail gebruik is ook biologisch geproduceerd en op deze manier verwerkt in een cocktail kun je er geen genoeg van krijgen. Geniet!

Perenchampagne

Voor 2 glazen

1 dl Monin poire
½ peer
1 cm verse gemberwortel
alcoholvrije champagne (Domaine de la Fleur)

Maak het stukje verse gemberwortel schoon, snijd het in stukjes en pureer het met de peer. Schenk de puree in een champagneglas. Schenk een scheutje Monin poire erin en vul het glas verder aan met de alcoholvrije champagne. Eventueel garneren met een vrucht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten