Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

woensdag 28 september 2011

Suikervrij gepubliceerd op www.lekkeralcoholvrij.nl



Als freelance culinair journalist wordt je nog wel eens uitgenodigd voor productlanceringen. Dit zijn vaak hele happenings met bekende chefs. Ik ga hier altijd graag naar toe. Je eigen productkennis verbeteren, beetje netwerken met een heerlijk hapje en drankje. Niet verkeerd.
Zo ook deze week. Ik werd uitgenodigd voor een caloriearme high tea. Nou ik zeg: één en één is drie. Ik ben gek op zoet en het liefst kom ik er niet van aan. We moeten toch ook een beetje op de lijn letten. Toevalligerwijze ben ik ook nog in gesprek met een diëtiste om voor mensen die willen afvallen workshops te geven. Wie weet wat ik hier van leer. Ik ben van de partij.
Het was er ook echt zo’n dag voor, herfstweer waarbij je liever binnen vertoefd dan buiten.
De persbijeenkomst werd georganiseerd door een producent van suikervrije suiker. Na eerst uitleg over het product en alle voordelen zou de workshop beginnen. Zo zijn bijvoorbeeld de voordelen dat je met dit product kunt bakken en dat het geen bittere nasmaak heeft. Ook kregen we te horen wat er niet mee kon, zoals carameliseren. Tot zover informatief.
De patisseriechef nam ons vervolgens aan de hand mee de keuken in en had wat eenvoudige recepten gebruikt om mee te experimenteren. Cupcakes, chocoladetaartje, passievruchtencupje en witte chocolademousse. Glaasje bubbels erbij. Niet slecht op een regenachtige namiddag.
Ik werd best enthousiast en zag enorme mogelijkheden voor toepassing van dit product in mijn kookworkshops voor mensen die graag lekker eten, maar van de dokter op hun gezondheid moeten letten. Ook vind ik het geen slecht idee om het in de alcoholvrije cocktail te gebruiken. Geen alcohol, geen suiker, verse ingrediënten. Hoe gezond gaat het worden? Ik zag het al helemaal zitten.
Dus ik knoop een gesprekje aan met de marketingmanager die ik zojuist had horen vertellen dat er ook bruine suiker van dit product te krijgen is. Deze bruine suiker zou ik heel graag in de cocktail van deze maand gebruiken.
Helaas gaat de introductie van dit uit Amerika afkomstige product, minder snel dan ik zou zien, want momenteel is de bruine suiker nog niet te verkrijgen. We zullen het vandaag dus nog gewoon met calorierijke bruine suiker moeten doen.  En de calorieën in de cocktail voorlopig nog even voor lief moeten nemen. Maar wie weet wat er allemaal op de foodmarkt voor ontwikkelingen gaan komen, ik houd het in de gaten.


Limoen longdrink

1 schep rietsuiker
1 deel alcoholvrije rum
1 deel limoensap
2 partjes limoen
veel ijsblokjes
munt

Roer de rietsuiker met de alcoholvrije rum. Schenk in een glas. Vul helemaal met ijsklontjes. Schenk het limoensap er bij. De partjes limoen en de munt. Zalig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten