Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

woensdag 18 januari 2012

Vrije wil


Vanavond was ik bij een filosofiebijeenkomst met als onderwerp “vrije wil”. Er werd heel veel over het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken gezegd, maar ook heel veel niet. Het is echt een onderwerp dat niet klaar is als de discussie stopt. Onderweg naar huis zat ik te denken wat dit onderwerp betekent voor ons voedsel. Ondanks dat ik best veel weet over wat gezond voor je is en wat niet, blijft het me verrassen hoe onwetend we als consument zijn. En hoe weinig er bekend is over wat producenten in voedsel stoppen. Ik kijk altijd met ontzag naar het programma “de keuringdienst van waren” waar ze zonder waardeoordeel in elke uitzending de vinger op de zere plek weten te leggen. Of het nu gaat om automatenkoffie, gevulde olijven, zeezout, dieet margarines etc. Mijn honger naar kennis wordt door zo’n programma alleen nog maar vergroot. Als je niet weet wat je eet, heb je geen keuze voor de alternatieven.
Eerder vandaag had ik nog een gesprek met een fotograaf over gezond eten en hoe moeilijk het is er naar te leven, alle verleidingen, je eigen luiheid of nalatigheid en niet in de laatste plaats veel onbekendheid. Natuurlijk zijn er heel veel goede initiatieven en zijn er ook veel bewuste consumenten die denken, als ik dan niet weet wat ik in de winkel koop dan maak ik het maar zelf. Toch lukt dat niet iedereen. Je hebt geen groene vingers, geen vader met een moestuin, wilt niet zelf broodbakken of een heel rund in de vriezer leggen. Wat kunnen we als consumenten voor elkaar betekenen om bewuster keuzes te maken en dan heb ik het niet over marketingtrucs van marketingmachines die ergens een labeltje “puur” of “eerlijk” op plakken en denken dat de onnozele consument het dan maar weer pikt.
Nee ik bedoel wat kunnen we werkelijk voor elkaar betekenen om bewuster keuzes te maken. Waar vind je informatie over wat er daadwerkelijk in producten zit en waar kun je terecht om informatie te delen of op te zoeken.
Hoe zit het met onze “vrije wil” of laten we anno 2012 nog steeds te veel met ons sollen?
Ik zou het een mooi initiatief zo aan het begin van het nieuwe jaar vinden als wij als bewuste Fabulous Food Fan pro-actief de virtuele ruimte nog beter benutten om informatie over mooie eerlijke producten, detailhandel en producenten te delen om van elkaar te leren en uiteindelijk een heel klein ietsie pietsie bij te kunnen dragen aan het verbeteren van de keuzes in de voedselketen, zodat je uit vrije wil wel of niet voor een bepaalde producent kiest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten