Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

woensdag 14 maart 2012

Vleesvervangers ja of nee?

Vandaag was ik onverwacht bij mijn vegetarische schoonouders in Zwolle. Het was deze keer de bedoeling om alleen onze zoon voor een logeerpartijtje te brengen, maar uiteindelijk bleven we er ook eten en dat is totaal geen straf. Ik eet altijd graag bij ze, niet in de laatste plaats omdat groenten al jaren op nummer een staan. Heel gevarieerd en altijd smakelijk, welke keuken er ook aan bod komt.

Vandaag staat er een heerlijke stoofschotel op tafel. Daarnaast een groentegerecht met boterboontjes en “kipspiesjes” van de vegetarische slager. Eigenlijk de eerste keer dat ik bij hen een vleesvervanger op tafel aantref. Sowieso, wist ik niet dat de vegetarische slager al tot in Zwolle was doorgedrongen. Nou dat is het zeker het geval, want er is een heel mooie biologische supermarkt Goodie Foods.
Terug naar de vegetarische slager. We hebben uitgebreid gediscussieerd over de naam “de vegetarische slager”. Ik heb zelf een enorm hekel aan het woord vegetarisch. En vegetarische slager spreekt me al helemaal niet aan. Terwijl de producten heel smakelijk zijn (de kipspiesjes waren heerlijk). Het woord slager heeft ook zo zijn beperkingen, en voor een vegetarier in hart en nieren wellicht een onsmakelijke bijsmaak. Of denk ik nu te narrow minded? Ik heb me er tot nu toe niet in verdiept, omdat ik zelf niet zo van de vleesvervangende producten ben, maar wat is de reden om nu juist deze naam te kiezen. Woordgrapje, serieuze bedoelingen, onderscheid, inspelen op een behoefte?
Maar nu dit, ze verkopen namelijk ook tonijnsteaks van in dit geval een visvervanger. Dat is toch best raar voor een vegetarische slager. Leuk om er meer over te weten te komen. Ik ga me er echt verder in verdiepen. Misschien is een van onze lezers wel een enorme fan en kan ons er alles over uit de doeken doen. Ik heb vandaag heerlijk gegeten en voor de afwisseling is een vleesvervanger best leuk, maar groenten in de hoofdrol hebben vooralsnog mijn voorkeur. Maar wie weet wat je van me hoort, als ik er meer mee heb geƫxperimenteerd.
Hieronder een receptje van schoonmamma Els (de hoeveelheden zijn haar inschatting, hiermee kun je varieren):
3 uien, in ringen gebakken
400 g Champignons, in plakjes gebakken
150 g brie, in plakken gesneden
2 el sambal
4 tomaten, ontveld
5 aardappels gekookt
100 g geraspte kaas
De gebakken uiringen leg je op de bodem van een ovenschaal. Daarop doe je gebakken champignons, dan plakjes brie, daar smeer je wat sambal manis op. Daarop plakjes ontvelde tomaten en daarop plakjes gekookte aardappels. Afdekken met geraspte kaas en dan 20 minuten in de oven op 160 graden.
Eventueel serveren met een groene salade

Geen opmerkingen:

Een reactie posten