Studioroosmarijn

Studioroosmarijn
Diana Roos

maandag 9 mei 2011

After dinner tonkacocktail

Ik was zestien jaar. Dronken werd ik al van Spa rood. En een lol dat we hadden. Ik en mijn vriendinnen. Avonden konden we lachen om niets, lagen we dubbel om grapjes die we alleen zelf snapten. Heerlijk! Wat wil je nog meer zou je denken. Maar er moesten natuurlijk ook feestjes georganiseerd worden. Het liefst iets anders dan anders; cocktailfeestjes. Bij ons in de patio. Alle ingrediƫnten werden in huis gehaald om lekkere zomerse drankjes te fabriceren, die de hoofden op hol zouden brengen. De spulletjes stonden klaar, de aankleding in orde, de hapjes gereed, de muziek op tien. Het feest kon beginnen. We hadden een superavond, maar veel cocktails werden er niet gedronken. De jongens wilden alleen maar bier en wij zaten zoals gewoonlijk aan de Spa rood. Ach de gezelligheid was er niet minder om.
Wat dat betreft is er niet veel veranderd. Ik organiseer nog steeds graag feestjes en cocktails vind ik zalig, maar ik kan nog steeds niet goed tegen drank. Het is dan ook een zege om lekkere cocktails te maken zonder alcohol. Voor mij een uitkomst. Bovendien kun je van alcoholvrije cocktails meer drinken en ook nog allemaal verschillende door elkaar, en daar kan ik dan weer heel erg van genieten.
De cocktail die ik vandaag beschrijf heeft voor mij zijn oorsprong in Spanje, ook al heel lang geleden. Crushed ijs, sterke espressokoffie en roomijs. De spanjaarden dronken het destijds de hele dag. Ik vind het een heerlijke basis voor een after dinner drankje. Ik geef er mijn eigen draai aan door onder andere zelfgemaakt ijs te gebruiken. In het recept kun je dit ook vervangen door vanilleroomijs. Als je wel zelfgemaakt ijs wilt gebruiken, maak dit dan de dag van te voren. Dan heb je in een handomdraai na je diner de cocktail bereidt. Wat wil je nog meer, heerlijk eten en afsluiten met zo’n lekker drankje. Een topavond! daar hoef ik geen zestien meer voor te zijn.

4 personen

Monin chcoladesiroop
4 bollen ijs*
4 kopjes sterke espresso
Crushed ijs om het glas verder op te vullen
Benodigheden: 4 cocktailglazen

Schenk onder in het glas een lekkere scheut van de chocolade siroop. Schep hier een flinke bol ijs op. Vul het glas op met het crushed ijs**. Schenk als laatste de hete sterke espresso erover heen. Serveer direct.









*Zelfgemaakt tonkabonen ijs
4 tonkabonen
150 gr suiker
300 ml room
300 ml melk
6 eidooiers


Breng de slagroom, melk, tonkabonen en de helft van de suiker aan de kook. De eidooiers met de rest van de suiker wit/ licht geel tikken. De gekookte basis op de eidooiers gieten en goed doorroeren. Dit geheel au bain marie tot de gewenste dikte brengen. Let op, het mag niet koken! Dit zeven en af laten koelen in de koelkast en 1 uur voor het serveren opdraaien in de ijsmachine.

** Er zijn speciale crushmachientjes, maar je kunt bijvoorbeeld ook een theedoek en een hamer gebruiken om je ijs klein te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten